Učení zlomků a pečení rohlíků

Děti mám 4 a ačkoli jsou ze stejného těsta, každé je úplně jiné a každé úplně jinak chápe. K tomu toho docela dost sní. Někdy mám pocit, že se můj život skládá zejména z přípravy jídla, podávání jídla a úklidu po jídle. Běžný den, kdy jsou všichni doma, často ukončení snídaňového rituálu plynule přechází do svačinového a to už se jednou rukou začíná chystat ten obědový. Kapku přeháním, samozřejmě, jen jsem chtěla učení zlomků pomocí rohlíků uvést tak, jak to bude blízké každému rodiči a je celkem jedno jaké počty dětí doma máte. Dostatečnou kulisu dokážou nadělat i dva správně naladění kousci.

Když máte více dětí, často se dostáváte do situace, kdy je potřeba něco dělit. Čokoládu, koblihu, kiwi, pokoj, domácí povinnosti. Sourozenecká rivalita se dokáže rozžhnout i nad posledním papírovým ubrouskem. Všimla jsem si, že ač se u nás dělí na 4 díly, často ten svůj díl považují mladší děti za polovinu. Samozřejmě velice často tu menší.

Dle Marie Montessori, to co ruka dělá, mozek chápe. V tomto ohledu jsem se rozhodla představit dětem zlomky na těstě při pečení rohlíků a světe div se. Nejen, že je to bavilo, udělaly vlastní jídlo, které báječně chutná, ještě k tomu pochopili dělení celku.

Receptů na domácí rohlíky je plno. Každý má nějaký ten svůj. Tady je  můj oblíbený. Pokud jste úplný rohlíkový nováček, pak velmi podrobně popsaný postup najdete v Kuchařce pro dceru.

Děti můžou připravit postatnou část rohlíkového těsta. Třeba zadělání kvásku. Víte, že si můžete udělat kvásek vlastní a nekupovat droždí? Pak se podívejte sem a udělejte s dětmi hokus pokus.

Základem úspěchu rohlíkového těsta je kvalitní kvásek.

IMG_5073

Pokud vám nevzejde, udělejte ho znovu.

IMG_5082

Když vše dobře dopadne, postoupíte až k vlastnímu těstu. Tedy celku.

IMG_5088

Nechte děti ať vytvoří dvě poloviny. 1/2 a 1/2. Školáci se to můžou zapsat. 1/2+1/2= 2/2= 1 celek.

IMG_5089

Teď budeme dělit polovinu na polovinu. Nevznikou nam ale 3 poloviny. Což je okem patrné.

Děti, pokud, mají tohle na očích snadno pochopí, že se jedná o čtvrtku z celku. Jen to neumí pojmenovat.

1/4 a 1/4 = 2/4 = 1/2

IMG_5090

A odvážní dělí dál. 4 x 1/4 + 1/2

IMG_5091

Odvážní dělí ještě dál. 1/8

2×1/8 + 3×1/4 + 1/2

IMG_5092

A protože když pekař peče housky, uštipuje kousky, budeme dělit ještě jednou.

4×1/16 + 3x 3/4 + 1/2 = celek

Chytré děti rychle spočítají na kolik kousků budeme dělit celek a kolik tedy bude výsledných rohlíků?

IMG_5093

Uf, teď se můžeme vrátit k tomu, co je prima – tedy práce s těstem.

IMG_5098

Z každé 1/16 uválíme žížalu asi o délce příborového nože.

IMG_5103

Uděláme mašličku.

IMG_5105

IMG_5106

Péct už musí maminka.

IMG_5113

O tom jak rychle se tohle sní asi ani povídat nemusím. U nás je těchle 16 kousků taková doplňková svačinka. Ale chutná a dětem přínese radost z užitečného vyrábění.

Jaké máte zkušenosti s vařením s dětmi vy?

 

mamonte

Zkuste taky… Dětské vyrábění: Růžové mýdlo a mořskou solíruzovemydlo

Tvoříte rádi užitečné věci?

Pořiďte si knížku Děláme si to doma sami a změňte taky svůj život k lepšímu! 🙂
http://www.essential.cz/www-essential-cz/eshop/36-1-KNIHA-Delame-si-to-doma-sami
alena

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zanechat odpověď

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s